Alminnelige salgs- og leveringsbetingelser for Ents AS
Gjelder forbruker og profesjonelle aktører
Betaling:
Ved fakturakjøp gjelder, med mindre annet er avtalt, en betalingsfrist på 10 dager fra fakturadato for bedriftskunder og 1 dag for privatkunder.
Valutaendringer:
Ved spesialbestillinger der Ents må bestille varer fra utenlandsk underleverandør/produsent i annen valuta, er en pris som Ents oppgir ved avtaleinngåelse med kunden basert på dagens valutakurs per avtaleinngåelse. Med mindre annet er avtalt har Ents rett, men ikke plikt, til å justere prisen som faktureres kunden, for eventuell valutaendring i perioden fra avtaleinngåelse og frem til Ents utsteder faktura til kunden.
Leveringstid – Forsinkelse:
For bestillingsvarer er Ents angivelse av leveringstid, herunder i den enkelte ordrebekreftelse kun et anslag. Leveringstid på bestillingsvarer vil kunne endre seg avhengig av leverandør/produsents leveringskapasitet. Det kan derfor ikke kreves erstatning, prisavslag eller omlevering/erstatningskjøp som følge av forsinket leveranse.
Undersøkelse ved mottak av varer:
Kunden er ansvarlig for, i rimelig utstrekning og uten ugrunnet opphold, å kontrollere at mottatte varer ikke har mangler, skader eller feil ved mottak av varene. Ved hentekjøp skjer mottak ved henting ved Ents lager.
Dersom varen er skadet må dette angis i fraktbrevet før det signeres for mottak. Angivelse i fraktbrevet er en forutsetning for å kunne reklamere på transportskade.
Mangler:
Kunden plikter å reklamere uten ugrunnet opphold dersom man oppdager mangler. Trevarer er organisk materiale som kan forandre farge, mønstre, få sprekkdannelser mv. avhengig av temperatur, fukt mv. Skade som skyldes feil bruk, monteringsfeil, manglende mottakskontroll, uforsvarlig håndtering eller feil lagring etter mottak, er kundens ansvar. Det er kundens ansvar å forsikre seg om at varen passer til det aktuelle formål. Dersom kunden oppdager eller mistenker en mangel, må varen oppbevares forsvarlig inntil reklamasjonen er avklart. Reklamasjonsretten gjelder ikke varer som er bearbeidet eller tatt i bruk på annen måte. Merk at ubehandlede finerte plater kan ha kosmetiske feil, som skitt og støv, mindre skraper o.l. Dette kan som oftest vaskes vekk med fuktig klut eller pusses vekk med fint sandpapir. Det er ikke grunnlag for reklamasjon før kunde selv har forsøkt dette.
Avbestilling:
Når en avtale om kjøp er inngått har kunden ikke rett til å avbestille eller returnere varer. Dersom kunden ikke ønsker en bestilt vare, vil Ents likevel forsøke å begrense kundens tap ved å avstå fra å foreta eventuell bestilling fra underleverandør/produsent, forutsatt at slik bestilling ikke allerede er gjort. Ordrebekreftelse anses som endelig og godtatt av kunde hvis ikke Ents har mottatt skriftlig endring innen 48 timer etter utstedelse.
Miljøkrav – Dokumentasjon:
Ents produkter oppfyller de til enhver tid gjeldene lov- og forskriftskrav. Dersom kunden har behov for dokumentasjon knyttet til varer, må kunden før avtaleinngåelse spesifisere hvilken dokumentasjon som trengs, hvoretter Ents oversender den dokumentasjon Ents har. Kunden må gjennomgå mottatt dokumentasjon, og kontrollere at denne er tilfredsstillende, før avtaleinngåelse. Etter at kjøpsavtale er inngått kan ikke kunden kreve at Ents fremlegger ytterligere dokumentasjon.
Ansvarsbegrensning:
Ents ansvar for omlevering, prisavslag, erstatning eller annen form for økonomisk kompensasjon, for mangler/mislighold er under enhver omstendighet maksimalt begrenset til et beløp tilsvarende den aktuelle varens verdi. Ved hentekjøp er ikke Ents ansvarlig for å dekke eventuelle transportkostnader ifm. Eventuell omlevering eller dekningskjøp.
Eiendomsforhold:
Selv om en vare er overlevert er den Ents eiendom inntil varen er betalt.
Lovvalg og verneting:
Utover bestemmelsene i disse salgsbetingelsene gjelder Kjøpsloven (Lov-1988-05-13-27). Et hvert kjøp, og fortolkningen av disse salgsbetingelsene, er underlagt norsk rett.
Sist oppdatert per 17.08.2023